מאת :מיכל
גרינברג פלנבוים, מאמנת אישית
להכוונה תעסוקתית ויועצת מקצועית.
בעלת Media Professionals – הכוונה תעסוקתית בתחום התקשורת.
רבים מלקוחותי
הצעירים מוצאים את עצמם מבולבלים נוכח שדה האפשרויות בעולם התקשורת.
חלקם מופתעים לגלות
שישנם מקצועות שלא שמעו עליהם, ולאחרים לא ברורים אם מתחילים מנקודה מסוימת, איך
מתקדמים הלאה.
למזדהים עם התחושה
מוקדש הבלוג הפעם, בו אעשה סדר בכל הנוגע
לבעלי המקצועות השונים בתחום הטלוויזיה:
כשאנחנו מדברים על
עולם הטלוויזיה קיימים שני מסלולים מקבילים: תוכן והפקה.
בתוכן דריסת הרגל
הראשונית היא כתחקירן ( צריך לקחת בחשבון שבגלל עידן הריאליטי
בו אנו חיים מרבית
התחקירנים עושים בראשית דרכם סקאוטינג לתוכנית מסוג זה).
המדרגה שנייה היא
ריכוז מערכת שזה אומר להנחות את צוות התחקירנים ולהיות החוליה המחברת בין צוות
העורכים לצוות התחקירנים לצוות ההפקה.
(תפקיד כזה לא
קיים בכל מערכת, אלא בגדולות יותר ומצריך בצד ניסיון כתחקירן
גם יכולת ניהול).
לאחר מכן מגיע שלב
עריכת המשנה שלעיתים משלב בצד עבודת ניהול צוות התוכן גם
קריאטיב של התוכנית,
כתיבת ליינאפים ועבודה מול הטאלנט – במידה ויש כזה.
עורך התוכנית – הוא
האוטוריטה בכל מה שנוגע ברמת התוכן. הוא מנחה את קו התוכנית,
בוחר מרואיינים (אם
יש)ואחראי על יצירת
רצף תוכני שיעשה את התוכנית מעניינת,
מגניבה וכו'.
המסלול הנוסף הוא
הפקה:
דריסת רגל ראשונית
בתחום היא כעוזר הפקה, שבדרך כלל נקראים רק לימי הצילום בפועל,
ומתפקדים כיד ימינו של המפיק בפועל, יד ימינה של
מנהלת ההפקה (תלוי עד כמה
ההפקה מורכבת)
מתאמת ההפקה אחראית
לניהול לוחות זמנים של גורמי המערכת השונים עוד בשלב
הפרודקשיין,ומלווה תהליך של
הפקה מתחילתו ועד סופו.
מנהלת הפקה אחראית
על ניהול צוות העוזרים והמתאמת, ובחלק מין המקרים עוסקת גם בפוסט.
מפיקת הפוסט יכולה
להיות גם גברת בפני עצמה שאחראית על הפקת הליך העריכה של החומרים שצולמו בשטח עד
ליצירת מוצר טלוויזיוני מוכן לשידור
מפיק בפועל הוא מי
שאחראי על כל האופרציה ברמה ההפקתית – ומנצח על שלב הפרה
וימי הצילום.
המפיק הראשי – הוא
האיש עם היד על הכסף ואחראי על ייצוג הפרויקט מול הזכיין,
שכירת אנשי הצוות וכו' (
לעיתים מדובר בבעל בית ההפקה).
חשוב לזכור שהבחירה
שלי בהגדרת תפקיד כנשי או גברי היא מקרית ויש מכל מין
וסוג בכל עיסוק ונישהובנוסף שההגדרות הן כוללניות ובסופו של דבר כל
הפקה נבנית לפי
צרכיה ובהתאם לכך נשכרים אנשי צוות.
מרבית אנשי המקצוע
המתוארים מועסקים כפרילנסרים
הווה אומר הפקה שוכרת את שירותיהם למספר חודשים ובסיום הפרויקט הם ממשיכים הלאה.
לא לכל אחד זה
מתאים וצריך לקחת בחשבון את אופי ההתנהלות כשבוחרים בתחום עבודה זה.
למי שרוצה מאוד
טלוויזיה אבל רוצה גם יציבות תעסוקתית קיימות
משרות מגוונות בצד התפעולים של
ערוצים גופי שידור ובתי הפקה גדולים.
המעוניינים יכולים
לפנות אלי במייל לmediaprof2@gmail.com על מנת לקבל פרטים לאפשרויות התעסוקה באזור
הקבוע, או כמענה על שאלות הקשורות בנושא. אשמח לעזור!!!
על אפשרויות נוספות
הקיימות בניו מדיה, ובעולמות משיקים נוספים, אפרט בבלוג הבא. להתראות!
קצת עלי:
אני בעלת תואר ראשון תקשורת ומדע המדינה,
אוניברסיטת תל אביב, ובוגרת לימודי תעודה בית הספר לעיתונאות ולתקשורת
"כותרת".
עם סיום לימודי נכנסתי לעולם הטלוויזיה
ובמרוצת השנים ערכתי מגוון תוכניות בידור ודוקומנטרי
("שישי בגאון" , "משהו ללבוש עם
שרון חזיז", "חלון ישראלי לחברה ותרבות
- National Geographic ' ועוד).
ב2004 הקמתי חברת הכוונה מקצועית בתחום
התקשורת Media Professionals.
למדתי אימון בבית הספר לאימון אונטולוגי EMOTION, והחל מ2007 אימנתי עשרות לקוחות פרטיים על הגשמת ומימוש
עצמי בחייהם האישיים והמקצועיים.
רבים
ממתאמני הם אנשים המבקשים בהירות לגבי התחום המקצועי, ואחד מעמודי התווך המרכזיים
של התהליך האימוני איתם הוא גיבוש הכיוון המקצועי
. אני
נהנית מאוד במרחב אימוני זה, מרחב שעוזר
לאנשים להגשים את ייעודם המקצועי בדרך המדויקת ביותר עבורם.
ב2010
סיימתי קורס לימודי אימון להכוונה תעסוקתית במסגרת מכללת STRIVE.
אני
מתמחה באימוני הכנה לראיונות עבודה והחל מ2010 במסגרת שיתוף פעולה עם ALLJOBS מאמנת אימוני
הכנה לראיונות עבודה בתחומים שונים ומגוונים.
תחומי
התמחות נוספים הם אימונים להכוונה תעסוקתית, ואימון לחיים.
מרצה אורחת בבית הספר לטלויזיה "הברזל 23" ובפסטיבל "שובר מסך" של החוג לתקשורת, מכללת עמק יזרעאל.
מרצה אורחת בבית הספר לטלויזיה "הברזל 23" ובפסטיבל "שובר מסך" של החוג לתקשורת, מכללת עמק יזרעאל.